Még 0 alkalom szabad!
Tudj meg többet a szaunázásról!Tovább a cikkhez >>

Szaunázás menete

Előkészület

Étkezést követő 1-2 órán belül javasolt szaunázni, hogy elkerülje a hirtelen vércukorszint ingadozást. Mielőtt belépne a szaunafülkébe fürödjön és szárítkozzon meg alaposan. Tiszta és száraz bőrfelülete jobban verítékezik, továbbá megóvja szaunája tisztaságát, és tekintettel van szaunázó társaira.

A szaunában

Feküdjön, vagy üljön le kényelmesen a felső padra, töltsön el nyugodtan 8-15 percet. (Az eltelt idő a szaunában elhelyezett órán nézhető). Ez elegendő idő ahhoz, hogy teste kellőképpen felhevüljön és izzadni kezdjen. Célszerűbb a magasabb hőtartományban levő felső padokon 8-15 percet, mint az alsó padokon ennél hosszabb időt eltöltenie. A felső pad használata előtt és után töltsön el az alsó padon kb. egy percet, hozzászoktatva szervezetét a hőmérséklet különbségekhez. A szaunából való távozás előtt töltsön el pár másodpercet ülő helyzetben, elkerülve a hírtelen felálláskor előforduló szédülést.

A szaunából kilépve

Töltsön el kevés időt a jól szellőző előtérben, hogy szervezete friss, oxigéndús levegőhöz jusson. Vigyázat! A túl hosszú levegőfürdő során elvész bőrének a szaunában nyert hőtartaléka, melynek fontos szerepe van az ezt követő hideg vizes kezelésben.

A perifériáról, azaz a szívtől távol eső testrészektől a szívhez közel eső testrészek felé haladva kezdje el testét alacsony nyomású, hideg vízzel locsolni a zuhanyzóban. Nő a gyűjtőerek vérszállítása, egyenletesebbé, nyugodtabbá válik a szívverés.

Ezt követően ajánlott 4­5 perces melegvizes lábfürdő, melynek feladata, hogy fokozza bőre vérkeringését, és a meleg belülről átjárja testének lehűlt felületét. Egy ismételt hideg vizes zuhanyzással és az ezt követő melegvizes lábfürdővel megelőzi az előző művelet során keletkező utóizzadást.

Alkalmanként legfeljebb három szaunamenet ajánlott (testének felhevítése, majd lehűtése)!

A szaunázás végeztével

A szaunázás végeztével üljön vagy feküdjön le talpig betakart testel egy pihenőpadra, hogy pihentesse szervezetét és elkerülje az esetleges megfázást. A szaunamenetek közötti szünetekben ajánlott a nedvszívó és meleg textíliák viselete, például a fürdőköntösé. A szervezet folyadék veszteségét természetes alapanyagú üdítő italokkal illetve vízzel pótolhatja.

Ami nem ajánlott!

Szaunázás előtt és közben:

  1. Kimerült fizikai és idegállapotban, vagy éhesen szaunázni.
  2. Nedves bőrrel belépni a szaunakabinba.
  3. A szaunában erősítő, vagy tornagyakorlatokat végezni.
  4. Az alsó padon hosszasan időzni.
  5. Kefével, dörzskesztyűvel, stb. az izzadságot a bőrről a szauna felületeire, szaunázó társainkra csapatni.

Szaunázást követően:

  1. Meleg vízzel lefürödni.
  2. Meleg ruhában utóizzadni, meleg vízben mártózni.
  3. Kihagyni a frisslevegő fürdőt.
  4. A frisslevegő fürdő alatt „habzsolni” a hideg levegőt.
  5. Kihagyni a melegvizes lábfürdőt.
  6. Hideg lábfürdőt alkalmazni.
  7. Tornászni, úszni, egyéb testedző gyakorlatokat végezni.
  8. A hideg vizes fürdőzéskor (zuhanyozáskor) szappant és egyéb tisztálkodási vegyszereket használni.
  9. Nem felöltözni, és kihagyni a pihenést.

A szaunázás jelentősége

A szaunázás a test és lélek ápolásának természetes módszere, lazítja izomzatunkat és javítja közérzetünket. A szaunázás serkenti bőrünk hámsejtjeinek újraképződését, fokozza testünk edzettségét és a fertőzéssel szembeni ellenálló képességét (főleg a megfázásos megbetegedésekkel és légúti fertőzésekkel szemben), továbbá edzésben tartja szívünket és stabilizálja vérnyomásunkat.